LIONS CLUB

Distrikt 101-V

Sedan ett antal år tillbaka delar hedersrådet i distrikt 101V ut uppmuntranstipendier till unga lovande parasportare i distriktet. På grund av pandemin kunde ingen utdelning ske 2020 men nu lyckades hedersrådet anordna en utdelning i Herrljunga till två stipendiater från verksamhetsåret 2019-2020 och en stipendiat 2020-2021, givetvis med alla inblandade på behörigt avstånd. Hedersrådets ordförande Sture Branmark delade ut diplom, blommor och 5000 kr till Anja Händén, Borås, Tim Styffe, Lerum och Dilan Jacobsson, Trollhättan.

Anja Händén är 17 år gammal och har spelat bordtennis sedan hon var 8 år. Anja är född med dysmeli, saknar höger underarm och har Polands syndrom. Sedan 2015 spelar hon aktivt parabordtennis och har slagit sig in i landslaget. Är sedan något år tillbaka en del av elitidrottskolan och studerar på bordtennisgymnasiet. Anja kunde tyvärr inte vara med vid själv utdelningen då hon var tvungen att utnyttja alla dagar i skolan då hon någon vecka senare skulle åka till Slovenien för en uttagningstävling inför Paralympics.

Tim Styffe är 16 år gammal och har bl a deltagit i Race Runners junior Cup i Danmark 2018 och 2019 med goda resultat. Tim har guldmedalj i flera distanser och har världsrekord för U14 pojkar RR1 på både 100m och 400 m.

Dilan Jakobsson är 14 år spelar badminton och är medfött amputerad på vänster underben och har underbensprotes. Dilan siktar på Paralympics 2028 och vill bli så bra som möjligt även i vanliga badmintontävlingar. Dilan har vunnit Grundslaget i Påvelund 2019 och nådcde tredje plats i parabadmintontävling i Täby i mars 2020.

Idén till parasportstipendierna kläckte Björn Wahlenius, då Lions Club Skövde, ihop med Roger Lindh, Västergötlands Parasportsförbund och med årets stipendiater har hittills sju unga parasportare fått ett uppmuntranstipendium av Hedersrådet i distrikt 101V.

Parasportstipendier

På bilden syns från vänster Roger Lindh, Västergötlands Parasportsförbund, Tim Styffe, Dilan Jacobsson,
                           Per Anders Andersson (pappa till Anja Händén) och Björn Wahlenius, Lions.

Dilan JacobssonPer Anders Andersson                                                                              Tim Styffe
                                                           Sture Brannmark delar ut Diplom och blommor.