LWSTC

Lions Women Skill Training Center

LWSTC

Bygget av skolan startade under hösten 2006 och finansierades av Lions sydvästra distrikt i Sverige. Klubbarna samlade tillsammans in omkring 1 miljon kronor. Lions international bidrog med 75 000 $ och Radiohjälpen med 100 000 kronor.

IMG 5340nd

I augusti 2007 började den första gruppen flickor på skolan, flickor från städernas slum, flickor från fattiga familjer i bergen och flickor från byarna runt skolan.

VARFÖR

I Nepal, som är ett av världens fattigaste länder, har flickor och kvinnor traditionellt en mycket svag ställning. Redan från födseln är flickorna diskriminerade och orättvisorna fortsätter för många genom hela livet.

Varje år blir runt 10 000 flickor och kvinnor i Nepal offer för människohandel, många hamnar som sexslavar, främst i Indien. 250 000 Nepalesiska flickor beräknas arbeta inom Indisk sexhandel.

Fattiga föräldrar ”säljer” sina döttrar för några hundralappar, med löfte om att flickorna ska få ett arbete och ett bättre liv i en större stad i Nepal.Ett löfte som aldrig infrias, flickorna säljs istället vidare till bordellägare främst i Indien.

Utbildning gör flickorna:

• starka och självständiga, de får en möjlighet att bli självförsörjande
  • värdefulla för sina familjer, då de bidrar till försörjningen

Utbildade flickor får inte bara ett bättre liv själva, de sprider också kunskapen vidare till sina egna barn och ser till att även döttrarna får gå i skolan.

LWSTC 1

Under de 12 år som gått har c:a 650 flickor utbildats, enligt skolans styrelse försörjer sig idag 60% som sömmerskor.

Många har startat en egna ”systugor” i sina hembyar.

DSC05259

Shila och Monica var klara med sin utbildning för 3 år sedan och har idag engemensam systuga med 2 anställda.

DSC00893k

Efter avslutad utbildning får eleverna en symaskin med sig hem,för att få en möjlighet att försörja sig själva.

Varje år utbildas ca: 50 flickor på skolan.

LWSTC 2

Skolan ägs idag av Namaste Sweden Society, NGO (icke-statlig organisation) i Nepal och driften sköts av dess styrelse.

Eftersom skolan vare sig får statligt eller regionalt bidrag är de helt beroende av bidrag från månadsgivare och Lionsklubbar i Sverige.

Vill du bli månadsgivare eller få mer information om vår skola.

Kontakta

Anette Axelsson , LC Huskvarna