Stiftelsen Viken-Rosendala har enligt stadgar ”till ändamål att främja vård och uppfostran av barn, med särskild uppmärksamhet ägnad funktionshindrade.  Styrelsen består av sju ordinarie ledamöter.  Lions distrikt 101V zon 1 utser gemensamt tre ledamöter och suppleanter. Skaraborgs Scoutdistrikt utser tre ledamöter och suppleanter."

Scoutgården Solviken, består av fem byggnader på ett område om cirka 25 000 kvadratmeter längs sjön Vikens strand. Modernt kök med restaurangstandard och logimöjlighet inomhus finns för cirka 30 personer. Paviljong och uthus finns på området. Lägergården används främst för lägerverksamhet i regi av Skaraborgs scoutdistrikt men kan hyras för andra evenemang av scoutkårer, skolor, företag och privatpersoner.

Lägergården underhålls kontinuerligt genom samarbete mellan Skaraborgs scoutdistrikt och Lionsklubbarna i Lions distrikt 101V zon 1. Det genomförs större arbeten vid arbetshelger två gånger årligen.

Lars Palo

Foto från lägret

Foto från Mariestads Tidningen

Vikensommar 2020 - Sommarens bästa lägerupplevelse!

Välkommen till scoutlägren utöver det vanliga!

Du som vill uppleva ett annorlunda scoutläger är välkommen till våra läger på scoutgården Viken. Vi utlovar glädje, gemenskap och utmaning. Vid våra läger deltar scouter och ungdomar både med och utan funktionshinder och alla lever lägerliv ihop.

ÄventyrarViken 12 - 18 juli (söndag-lördag)

Varje sommar sedan 1962 har läger för scouter och funktionshindrade ungdomar arrangerats på scoutgården Solviken som ligger vid sjön Viken.

Läger för dig som är född 2005-2007. Ett läger där allt kan hända!

Scouter både med och utan funktionshinder lever vanligt lägerliv.

Tanken med lägren är att ungdomar med olika förutsättningar tillsammans ska få uppleva och utforska scouting.

Avgift: 700 kr om du är medlem i Skaraborgs scoutdistrikt, annars 1250 kr. Anmälan senast 30 april

Lägren innehåller vandringar, hantverk, lekar, kanotpaddling, bad, lägerbål, utflykter och mycket annat som hör Vikenläger till.

UtmanarViken 19 - 25 juli (söndag-lördag)

De som varit på läger på Viken kommer gärna tillbaka. En gång Viken - Alltid Viken!

Läger för dig som är född 2002-2004. Ett läger där allt kan hända! Scouter både med och utan funktionshinder lever vanligt lägerliv.

Vikenveckan 20 - 23 juli (måndag- torsdag)

Anmälningsblankett finns att ladda ner från hemsidan

www.skaraborg.scout.se/viken

Lägret för funktionshindrade i alla åldrar, tillsammans med sina assistenter och scouter. Programmet under lägret anpassas efter gruppen och med mycket bad och lek. Övernattning sker Medlemskap i Skaraborgs distrikskår i Vikens fasta vindskydd kallat "Huket"