Lions Women Skill Training Center

Blogg för LWSTC - Odari, Nepal

toppbild1

Välkomna till Lions Women Skill Training Center i Nepal

Lions är en frivillig hjälporganisation med 1,4 miljoner medlemmar över hela världen.

Nepal är ett av världens fattigaste länder, flickor och kvinnor har traditionellt ett mycket lågt värde i det nepalesiska samhället. Flickor gifts bort väldigt unga eller lockas av traffikingligor bort från sina hem i tron att de ska få ett jobb och ett bättre liv på annan ort.

Kvinnohandel är ett stort problem i Nepal, varje år försvinner tusentals flickor från sina hem.
250 000 nepalesiska flickor beräknas jobba som sexslavar på indiska bordeller.

Lions har beslutat att motarbeta detta.

IMG 4596k 2

Lions i sydvästra Sverige byggde och utrustade 2006-2007 en skola i södra Nepal. Sedan drygt 13 år utbildas 50 flickor varje år genom Lions försorg till sömmerskor. Faddrar i Sverige betalar alla utbildningskostnader.

Majoriteten av de tidigare eleverna har antingen jobb eller egen systuga.

Female Empowerment präglar denna skola, startad av Lions i Sverige. Du är välkommen att stödja skolan som fadder - Läs mer!

IMG 3636kIMG 3736k